Monday, July 12, 2010

peringatan buat diri



Dalam setiap majlis ilmu yang dihadiri, saya ulang-ulang-ulang menyarankan dalam bahasa yang mudah melalui catatan perjalanan kehidupan,

Mari kita berdakwah kepada diri kita sendiri sebelum kita berdakwah kepada orang lain. Saya fikir ini boleh membantu dalam usaha-usaha dakwah.

Pertama, kita jaga solat. Mari kita solat berjemaah. Bagaimana kita mahu mengajar anak-anak muda untuk ke masjid, sedangkan kita sendiri tidak begitu.

Bagaimana mungkin kita mahu berdakwah, azan di masjid jelas kendengaran tetapi kita di sini masih bermesyuarat.

Mari kita solat malam. Saya fikir inilah kekuatan sebenar untuk berdakwah. Allah sudah berjanji, mintalah pada 1/3 malam yang tersisa, Dia mahu makbulkan permintaan kita.

Mari kita berpuasa sunat. Inilah mengajar soal disiplin dalam dakwah.

Mari kita membaca Al-Quran, baca maknanya, tambah lagi dengan tafsir mudah supaya hati kita menjadi lembut. Baca yang berterusan.

Usahlah kita mengharapkan sebarang balasan kecuali ia menjadi satu amal yang diterimaNya.

Kita mulakan dengan diri kita sendiri.

Kemudian, barulah kita berceramah mengajak orang menjadi manusia yang lebih baik. Rahmat Allah tidak boleh difikir dengan akal. Bagaimana Dia membantu kita tidak terduga. Entah, saya tidak berilmu tetapi inilah yang saya fikirkan.

Soal inilah yang saya ulang-ulangkan sebagai asas penting sebelum kita mahukan mereka yang lain mematuhi ISO atau KPI yang telah ditetapkan.

Soal inilah yang diulang-ulang supaya kita tidak bersungut dengan hasil dakwah yang kita usahakan!

Mudah-mudahan Allah membantu kita, muslimin-muslimat di dunia dan akhirat

0 comments:

Post a Comment

Jaringan Perbankan

 

Copyright 2010 All Rights Reserved Revolution Two Church theme by Brian Gardner Touch up by Mohd Syahiran